- pierwsza umowa o badanie z tą firmą audytorską dotyczyła sprawozdania finansowego sporządzonego za
lata obrotowe rozpoczynające się przed dniem 16 czerwca 2016 r. oraz
- współpraca z tą firmą audytorską od tego czasu trwa nieprzerwanie.
Wynika to z art. 284 w związku z art. 221 ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze
publicznym zmieniającym art. 66 ust. 5 ustawy o rachunkowości.
Zgodnie z przyjętą przez Emitenta Polityką maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń badań
ustawowych, przeprowadzonych przez Audytora lub firmę audytorską powiązaną z Audytorem lub
jakiegokolwiek członka sieci działającej w państwach UE, do której należą ww. podmioty, nie może
przekraczać 10 lat. Kluczowy biegły rewident nie może przeprowadzać badania ustawowego w Spółce przez
okres dłuższy niż 5 lat. Kluczowy biegły rewident może ponownie przeprowadzać badanie ustawowe w
Spółce po upływie co najmniej 3 lat od zakończenia ostatniego badania ustawowego.
Zasady te wynikają z art. 284 w związku z art. 221 ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i
nadzorze publicznym zmieniającym art. 66 ust. 5 ustawy o rachunkowości oraz w związku z
rozporządzeniem UE nr 537/2014, które przewidują 10-letni wymóg rotacji firm audytorskich. Przedłużenie
umowy o badanie sprawozdania finansowego z dotychczasową firmą audytorską na okres jednego roku jest
możliwe pod warunkiem, że:
- pierwsza umowa o badanie z tym audytorem dotyczyła sprawozdania finansowego sporządzonego za lata
obrotowe rozpoczynające się przed dniem 16 czerwca 2016 r. oraz
- współpraca z tym audytorem od tego czasu trwa nieprzerwanie.
Pierwsza umowa na badanie sprawozdań finansowych jest zawierana z firmą audytorską na okres nie
krótszy niż dwa lata z możliwością przedłużenia na kolejne okresy, w uwzględnieniem zasad rotacji i
maksymalnego okresu nieprzerwanego trwania zlecenia określonego w obowiązujących przepisach prawa.
Organy spółki dokładają należytej staranności aby wybór audytora i zawarcie umowy obejmującej
ustawowe badanie sprawozdania finansowego został dokonany z odpowiednim wyprzedzeniem, w terminie
umożliwiającym udział audytora w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych.
W Spółce funkcjonuje Polityka w zakresie świadczenia przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą
audytorską lub członka sieci dozwolonych usług. Zgodnie z powyższą regulacją biegły rewident lub firma
audytorska przeprowadzająca ustawowe badanie sprawozdań finansowych, podmiot powiązany z firmą
audytorską, ani żaden z członków sieci, do której należy biegły rewident lub firma audytorska, nie świadczą
bezpośrednio ani pośrednio na rzecz OEX S.A. ani jednostek powiązanych z Emitentem żadnych
zabronionych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych ani czynnościami rewizji finansowej.
Podmioty wymienione w zdaniu poprzednim mają prawo świadczyć usługi nie będące usługami
zabronionymi, wymienione w art. 136 ust. 2 Ustawy o biegłych rewidentach, przy czym świadczenie takich
usług jest możliwe wyłącznie w zakresie niezwiązanym z polityką podatkową Emitenta i spółek z Grupy
Kapitałowej Emitenta oraz po przeprowadzeniu przez Komitet Audytu Rady Nadzorczej Emitenta oceny
zagrożeń i zabezpieczeń niezależności, o której mowa w art. 69-73 Ustawy o biegłych rewidentach. Komitet
Audytu wydaje rekomendacje co do możliwości wykonywania ww. usług.
Rekomendacja Komitetu Audytu Rady Nadzorczej OEX S.A. co do wyboru firmy audytorskiej do badania
sprawozdań finansowych za rok 2020 była zgodna z Polityką w zakresie świadczenia w OEX S.A. z siedzibą
w Warszawie przez firmę audytorską dozwolonych usług i przedstawionymi powyżej regulacjami.