Małgorzata Fischer
malgorzata.fischer@oex.pl
+48 663 500 200
Grupa w pierwszym półroczu osiągnęła wzrost przychodów o 12 procent przy niższych wynikach, którym towarzyszyła jednak znacząca poprawa przepływów z działalności operacyjnej.
Wskaźnik długu netto do EBITDA pozostał na poziomie poniżej 2,0 pomimo uruchomienia znaczących kredytów inwestycyjnych.
W I półroczu 2018 roku Grupa OEX znacząco powiększyła bazę klientów, kontynuowała ekspansję zagraniczną i rozwój nowych usług oraz zwiększyła udział technologii w oferowanych usługach.
Spadek zysków Grupy w porównaniu do I półrocza roku ubiegłego był spowodowany głównie gorszym wynikiem w segmencie Wsparcia sprzedaży, na skutek przesunięcia części zaplanowanych projektów na drugie półrocze oraz zwiększonymi kosztami pracy.
Zmiany w umowach z klientami, mające na celu dostosowanie cen do zwiększonych kosztów pracy, zadziałają z opóźnieniem w stosunku do przeprowadzonych podwyżek wynagrodzeń. W związku z tym spadek zysków w segmencie Wsparcia sprzedaży uznajemy za przejściowy. Segment dalej rozwija się organicznie, w perspektywie jest uruchomienie dla klientów nowych rozwiązań związanych z analityką danych – powiedział Jerzy Motz, prezes OEX SA.
Grupa poprawiła w znaczący sposób przepływy z działalności operacyjnej, które na koniec okresu wyniosły 13,0 mln zł w porównaniu do -4,4 mln zł w 1H2017.
Na uwagę zasługują również zmiany w obszarze współpracy z Orange Polska S.A., w segmencie Zarządzania sieciami punktów sprzedaży detalicznej, które mają wpływ na przychody i wynik operacyjny Grupy.
Od maja br. w miejsce dotychczasowego systemu, w którym Tell Sp. z o.o. nabywała sprzęt na własny rachunek, wprowadzony został system powierzenia. Głównym skutkiem zmiany będzie eliminacja przychodów bezmarżowych z rachunku zysków i strat Tell Sp. z o.o. i odpowiadających im kosztów sprzedanych towarów oraz zakończenie systemu rozliczania sprzedaży ratalnej.
Przychody ogółem wzrosły w Grupie o 12 proc., natomiast przychody oczyszczone z przychodów bezmarżowych, czyli po wyłączeniu przychodów z obrotu telefonami abonamentowymi, wzrosły w Grupie o blisko 20 proc. w porównaniu do I półrocza 2017 roku.
W ramach systemu sprzedaży ratalnej spółka Tell Sp. z o.o. otrzymywała dodatkową prowizję, jednocześnie ponosząc koszt finansowy równy wartości tej prowizji z tytułu cesji umowy sprzedaży ratalnej na operatora. W wyniku zakończenia rozliczania sprzedaży ratalnej przychody segmentu i Grupy obniżyły się o niespełna milion złotych w porównaniu do 1H2017, natomiast zysk EBITDA obniżył się z tego powodu o 639 tys. zł. Jednocześnie zmiany te są neutralne dla zysku brutto i netto zarówno segmentu, jak i Grupy.
Dobre wyniki wypracował segment BPO, który nie tylko generuje znaczące przepływy z działalności operacyjnej, ale jest też najbardziej rentownym segmentem w Grupie. Zysk EBITDA segmentu jest o 10% wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
ArchiDoc obsługuje 9 na 10 największych banków i 8 na 10 największych ubezpieczycieli. Obecnie koncentrujemy się przede wszystkim na rozwoju organicznym i sektorze medycznym, przed którym w związku z regulacjami dotyczącymi elektronicznej dokumentacji medycznej, stoją wielkie wyzwania. W odpowiedzi na te trendy powołaliśmy dedykowaną do tych zadań spółkę ArchiDoc MED.
Ze względu na znaczący wzrost biznesu związany z digitalizacją i przechowywaniem dokumentów do końca roku planowane jest powiększenie powierzchni magazynowej. Zwiększeniu uległo zatrudnienie, wprowadziliśmy również podwyżki wynagrodzeń wynikające z sytuacji na rynku pracy, co miało wpływ na obecne wyniki – powiedział Jerzy Motz.
Istotna poprawa wyników nastąpiła w segmencie E-biznes, w którym przychody wzrosły o ponad 38 proc., natomiast zysk EBITDA o blisko 34 proc.
W tym roku segment realizuje strategię budowania kompleksowej oferty usług opartych o technologię oraz obsługę logistyczną klientów eCommerce. Znacząco wzrosła baza klientów, którzy coraz częściej zainteresowani są współpracą z nami jako dostawcą całego zaplecza usług niezbędnych sklepom internetowym. Chcemy też dalej rozwijać technologię i produkty własne tworzone przez Divante – dodał prezes Jerzy Motz.
W pierwszej połowie 2018 roku Grupa pozyskała 18,7 mln złotych z emisji przeprowadzonej w drodze subskrypcji prywatnej, co pozwoli przede wszystkim na inwestycje w dalszy rozwój organiczny segmentów E-biznes oraz BPO, jak i realizację ewentualnych akwizycji. Podwyższenie kapitału zostało zarejestrowane dnia 5 września 2018 roku.
Podsumowanie wyników Grupy OEX za pierwsze półrocze 2018:
Małgorzata Fischer
malgorzata.fischer@oex.pl
+48 663 500 200