Małgorzata Fischer
malgorzata.fischer@oex.pl
+48 663 500 200
Raport eCommerce Trends 2020 podsumowuje badanie przeprowadzone przez Divante wspólnie z Instytutem Kantar. W raporcie można znaleźć analizę >12 trendów przyszłości, a także podsumowania z ubiegłego roku, m.in. tych trendów, które wygenerowały najwyższe poziomy ROI i stanowiły istotny czynnik w procesie skalowania sprzedaży. W badaniu wzięło udział ponad 250 ekspertów i managerów eCommerce, którzy opowiedzieli o wdrażaniu innowacji w obszarze sprzedaży online.
Sektor eCommerce znajduje się w czołówce zmian technologicznych. Niestety, gdy rewolucje technologiczne ogłasza się co kwartał, można czuć się zagubionym podczas wybierania ścieżki biznesowej. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się przebadać 40 trendów w sektorze eCommerce, ocenić je na podstawie opinii praktyków, a następnie wybrać najbardziej kluczowe kierunki rozwoju. – mówi Tomasz Karwatka, Prezes Zarządu Divante
Najbardziej znaczące trendy eCommerce w 2019 r.
Dzisiejszy eCommerce to przede wszystkim użytkownik. Nowoczesne płatności mobilne, social selling, sztuczna inteligencja, voice commerce – wszystkie te znaczące trendy muszą służyć konsumentom, a nawet przekraczać jego potrzeby. Wielcy gracze już przyjęli podejście zakładające, że to użytkownik stoi w centrum uwagi, a coraz więcej firm tworzy dedykowane zespoły, które regularnie wyszukują i wdrażają trendy technologiczne. Głównym pytaniem wciąż pozostaje – które trendy warto wdrażać?
Mobile to sposób na wyższą konwersję
Technologie mobile okazały się najważniejszą grupą inwestycji prowadzonych w 2019 r. w sektorze eCommerce – od tych najbardziej oczywistych, tj. aplikacji i płatności, do nowszych, jak social commerce lub marketplaces, które jednak przejmują wiodącą rolę w zwiększaniu sprzedaży online. Cały czas rośnie również popyt wśród użytkowników na rozwiązania mobilne i firmy będą poszukiwać coraz to nowocześniejszych rozwiązań, pozwalających na ułatwienie procesu sprzedażowego w kanale eCommerce.
Big Data jako klucz do umysłów użytkowników
Firmy chcą odpowiadać na potrzeby konsumentów i dlatego przywiązują wielką wagę do rozwiązań wykorzystujących gromadzenie i przetwarzanie danych, np. Big Data, uczenia maszynowego (Machine Learning) czy sztucznej inteligencji (AI). Nic w tym dziwnego, ponieważ dane to potężne narzędzie do zrozumienia klientów i budowania ich zaangażowania. W oparciu o big data firmy mogą precyzyjnie personalizować swoją ofertę i tworzyć rekomendacje dopasowane do klienta … a w efekcie pomagają w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.
Sztuczna inteligencja w nieunikniony sposób zmienia zasady gry
Zważywszy na eksplozję danych, z którymi musimy sobie radzić, sztuczna inteligencja to naturalny następny krok w rozwoju. Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence) wspiera firmy w zrozumieniu danych i podsuwaniu klientowi idealnie dopasowanych sugestii. Powoli staje się ona czynnikiem w zasadniczy sposób zmieniającym zasady eCommerce i nie tylko, będzie miała coraz większy wpływ na niemal każdy aspekt naszego życia.
Kwestie bezpieczeństwa jako wyzwanie
Większa liczba danych klientów w posiadaniu firm łączy się z koniecznością zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Obecnie firmy mierzą się z RODO, ale wiele wyzwań dotyczących bezpieczeństwa ujawni się dopiero w przyszłości, razem z rozwojem zaawansowanych technologii, takich jak chociażby krytpowaluty. Firmy powinny przemyśleć podejście do pozyskiwania, przechowywania i zarządzania danymi już teraz.
Inwestycje o najwyższym wskaźniku ROI w 2019 r.
W 2019 r. nie było lepszego sposobu zwiększenia współczynnika konwersji na urządzeniach mobilnych niż koncentracja na ułatwianiu płatności mobilnych.
Według raportu firmy McKinsey zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy detaliczni coraz częściej przechodzą na płatności mobilne – zarówno te oparte na aplikacjach, jak i typu in-app. Jak wskazują wewnętrzne badania Divante istnieje o 10% większe prawdopodobieństwo, że klient dokona zakupu, jeśli dostępna jest opcja z płatnością za pomocą cyfrowego portfela, np. Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay lub PayPal.
Kolejnym trendem o wysokim ROI jest Social Commerce. Dyskusja na temat tego, czy media społecznościowe rzeczywiście mają wpływ na sprzedaż, już się oficjalnie skończyła. Sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych (tzw. social selling) to nie tylko wiarygodna alternatywa dla tradycyjnego eCommerce, lecz również jego uzupełnienie. Media społecznościowe typu Instagram, Facebook lub Pinterest pozwalają firmom na docieranie do użytkowników, którzy mieli już do czynienia z daną marką. W konsekwencji media te stopniowo przekształcają się w kanał zakupowy. Największe platformy mediów społecznościowych, takie jak Instagram czy Facebook, wdrożyły już rozwiązania dedykowane zakupom oraz formaty reklam, dzięki którym użytkownicy mogą kupować bezpośrednio w aplikacjach.
Konieczność korzystania ze sztucznej inteligencji nie jest już kwestionowana, szczególnie w kontekście trendów o najwyższym poziomie ROI, ponieważ pozwala ona firmom na wykorzystanie pełnego potencjału danych, a także ich zmonetyzowanie dzięki oszczędności czasu oraz personalizacji doświadczenia klienta. Wszystko to sprzyja zwiększeniu współczynnika konwersji.
Internet rzeczy oraz kryptowaluty odsłaniają swój ogromy potencjał i technologie te cieszą się rosnącym zaufaniem. W zeszłorocznej edycji badania przeprowadzonego przez Divante, managerowie eCommerce wykazywali znaczne mniej wiary w te technologie.
Trendy o największym wpływie w ciągu następnych 5 lat
Wraz z rosnącym zakresem stosowania sztucznej inteligencji, kryptowalut, wirtualnej rzeczywistości oraz innych rozwijających się trendów oczekujemy nowych i rewolucyjnych sposobów, dzięki którym klienci na całym świecie będą mogli robić zakupy online. Zwiększeniu ulegnie rola płatności mobilnych podobnie jak platform mediów społecznościowych w sektorze eCommerce.
Zachęcamy do lektury raportu eCommerce Trends 2020 przygotowanego przez Divante i Instytut Kantar na
https://divante.com/ecommerce-trends
Raport Trendy eCommerce 2020 to już 7 edycja raportu realizowanego przez Divante corocznie od 2013 roku.
Małgorzata Fischer
malgorzata.fischer@oex.pl
+48 663 500 200