Małgorzata Fischer
malgorzata.fischer@oex.pl
+48 663 500 200
Globalny rynek logistyki dla e-commerce do 2024 roku urośnie do ponad 800 mld USD[1]. Obecnie największą część branży stanowią usługi transportowe. Najszybciej rosnącym segmentem są natomiast rozwiązania z zakresu e-fulfillment.
Według szacunków PMR[2] w 2020 roku sprzedaż online może stanowić już 10 proc. całego handlu detalicznego. W Europie największymi rynkami sprzedaży online są Wielka Brytania, Francja, Niemcy i Rosja. Polska jest jednym z krajów o najwyższej dynamice wzrostu.
Logistyka coraz ważniejsza
Wraz z rozwojem e-handlu rośnie rynek usług dedykowanych sektorowi e-commerce. Jednym z takich obszarów jest logistyka, która w ciągu kilku ostatnich lat przeszła dużą transformację. Jeszcze kilka lat temu e-sklepy nie przywiązywały do tego obszaru dużej wagi. Dzisiaj większość przedsiębiorców sprzedających online ma świadomość rosnącego wpływu logistyki na proces zakupowy.
Rozwiązania dla e-commerce – jako flagowe usługi – oferują dziś najwięksi gracze branży logistycznej. Równocześnie na rynku funkcjonują podmioty specjalizujące się wyłącznie w obsłudze sklepów internetowych.
Logistyka e-commerce musi odpowiadać na oczekiwania coraz bardziej wymagającego klienta e-sklepów, dlatego w całym procesie tak ważna jest dbałość o customer experience, czyli wrażenia kupującego. Kluczowy jest przede wszystkim niski koszt i krótki czas dostarczenia przesyłki, szeroki wybór opcji dostawy, sprawna organizacja procesu zwrotów produktów czy nawet estetyka przesyłek. Rozwiązania takie jak darmowa dostawa i zwrot, click & collect czy same day delivery coraz częściej są traktowane przez kupujących jako standard – mówi Artur Wojtaszek, prezes zarządu OEX E-Business.
Jak to robią najlepsi?
Rozwój usług logistycznych dla e-commerce wspomaga technologia, która w coraz większym stopniu umożliwia automatyzowanie procesów magazynowania, kompletowania i dostarczania przesyłek. W centrach operacyjnych Amazon czy Wal – Mart na dużą skalę stosowane są roboty, drony i inne technologie zastępujące pracę ludzi. Przekłada się to na bardzo wymierną optymalizację procesów logistycznych, które pozwalają e-sklepom budować przewagi konkurencyjne i skuteczniej przyciągać klientów.
E-sklepy mogą korzystać z najlepszych praktyk logistycznych bez konieczności inwestowania w zakup innowacyjnych technologii. Rozwiązaniem, które to umożliwia jest outsourcing. W takim modelu firmy z branży e-commerce zyskują dostęp do narzędzi dotychczas zarezerwowanych dla największych graczy z branży. Tym samym mogą oferować swoim klientom standard obsługi porównywalny z najlepszymi na rynku.
Z outsourcingu logistyki w całości lub częściowo korzystają zarówno najwięksi giganci e-handlu, jak i mniejsze podmioty sprzedające online. Ci pierwsi chcą się skoncentrować na rozwoju sprzedaży, wydzielając obsługę innych procesów na zewnątrz. Drudzy chcą korzystać z najlepszych rozwiązań logistycznych, będących dotychczas poza ich zasięgiem – dodaje Artur Wojtaszek.
W modelu outsourcingowym oferowana jest także kompleksowa obsługa e-sklepu – od stworzenia platformy sprzedaży, przez działania marketingowe, logistykę aż po wielokanałową obsługę klientów.
Potencjał cross border
Rosnąca popularność e-commerce sprzyja także rozwojowi handlu transgranicznego (tzw. cross border). Według badań Forrester aż 84 proc. internautów na świecie przynajmniej raz dokonało zakupów w zagranicznym e-sklepie, w Polsce ten odsetek wynosi 45 proc. Najbardziej zniechęca nas przed tym długie oczekiwanie na dostawę, jej wysoki koszt lub trudności ze zwrotem produktów. Rodzimy rynek ma jednak duży potencjał wzrostu. Według badań Pay Pal i Ipsos krajowy handel transgraniczny do końca 2017 roku urośnie o blisko 24 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Polacy są coraz bardziej otwarci na korzystanie z oferty zagranicznych e-sklepów, w szczególności tych oferujących darmową wysyłkę i zwrot. Z drugiej strony tylko niewielka część e-biznesów z Polski jest przygotowana na ekspansję zagraniczną – mówi Artur Wojtaszek.
Rozwiązania outsourcingowe dla e-commerce ułatwiają takim podmiotom wejście na zagraniczne rynki. Za pośrednictwem firm zewnętrznych sklepy internetowe mogą oferować odbiorcom z innych krajów atrakcyjną cenę przesyłki, sprawny proces obsługi zwrotów czy obsługę w lokalnym języku.
Dalszy wzrost rynku usług logistycznych dla e-commerce będzie stymulować zarówno dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, jak i konieczność dostosowania standardów obsługi klientów e-sklepu do rosnących wymagań rynku. Coraz większej konkurencji sprostają gracze, którzy postawią na rozwiązania pozwalające z jednej strony optymalizować koszty, a z drugiej zapewniające maksymalną wygodę dla kupujących.
[1] E-commerce Logistics Market – Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends and Forecast 2016 – 2024, Transparency Market Research (TMR)
[2] „Handel internetowy w Polsce 2015. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2015-2020”, PMR Research
Małgorzata Fischer
malgorzata.fischer@oex.pl
+48 663 500 200